Zo blijf je jouw eigen spanning de baas in de omgang met je paard: 3 simpele oefeningen!

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????Zodra jij gespannen bent, wordt je paard gespannen – het reageert immers direct op jouw nonverbale lichaamstaal. Die wordt weer bepaald door hoe jij je -bewust of onbewust- voelt.

Elke spanning bij je paard is voor jou als begeleider een bron voor mogelijk gevaar. De instinctieve angstreacties van je paard wakkeren dus de jouwe aan – en andersom.

Als je al gespannen bent VOOR je met je paard aan de slag gaat, loop je kans om je paard meteen met jouw spanning aan te steken. De kunst is om eerst te ontspannen voor je aan de slag gaat met je paard.

Met de volgende drie oefeningen hoef je geen meditatie-expert te zijn om jezelf op elk moment te leren ‘ontstressen’! 

Oefening 1. Maak van de tijd die je hebt KWALI-tijd!

In de woorden van de bekende Amerikaanse paardentrainer Pat Parelli: ‘Als je haast hebt, neem dan vooral de tijd!’ Hier doelde hij specifiek op trailerladen: hoe sneller je een paard op de trailer wilt krijgen, hoe langzamer het vaak gaat! Het principe gaat echter voor elke situatie op.

De lengte van de tijd die je hebt is daarbij niet het belangrijktst – het gaat om de kwaliteit van de aandacht die je kunt geven!

Je kunt niet bewust ontspannen zijn als je afgeleid bent. Bovendien gebeuren de ongelukken meestal juist als je afgeleid bent – je paard voelt dan immers jouw leiderschap niet en neemt het zelf! Je kunt dus beter een half uur goed geconcentreerd bezig zijn met rijden, dan 2 uur mentaal ‘afwezig’ in het zadel zitten.

Als je maar kort de tijd hebt voor je paard, zorg dan juist dat je die tijd met je volle aandacht bezig kunt zijn. Gedraag je dus tijdens dat halve uur, alsof je alle tijd van de wereld hebt. Doe elke handeling bewust! Concentreer je liever op één of twee oefeningen, dan zoveel mogelijk actie in dat halve uur te proppen. Zo hebben jij en je paard er het meest aan.

Met de volgende twee oefeningen kun je zorgen dat je ontspannen begint aan het werken met je paard.

Oefening 2. Haal adem voor ontspannen focus

Je kunt al met deze oefening beginnen als je onderweg bent naar je paard: in de auto, op de fiets of in de bus! Hij is gebaseerd op een ademhalingsoefening uit de Kundalini Yoga (*):

  • Adem vijf tellen diep in door je neus naar je onderbuik. Stel je voor dat je romp een blaasbalg is, of dat er een ballon in zit die je op wilt blazen. Zuig de lucht naar binnen door je onderbuik uit te zetten. Vul eerst je onderbuik en dan je hele romp met lucht.
  • Adem ook vijf tellen uit: laat de lucht rustig uit je onderbuik stromen, terwijl je je ribbenkast ontspannen houdt (dus niet de adem er ‘uit duwen’ met je buik!)
  • Houd je longen vijf tellen leeg voor je opnieuw inademt.
  • Herhaal dit tien keer.

Als je het moeilijk vindt om dit vijf tellen vol te houden, begin dan alles met drie tellen te doen, en bouw het rustig op. Hoe vaker je deze oefening doet, hoe makkelijker het is om vol te houden.

Zodra je deze oefening goed beheerst, voeg dan een vierde stap toe: houd je adem vijf tellen vast voordat je weer uitademt. Bouw daarna het aantal tellen dat je dit volhoudt geleidelijk op tot tien of zelfs twintig. Deze ademhalingsoefening verhoogt je concentratie, je vermogen om met spanning om te gaan en je fysieke weerstand tegen ziekte.

Oefening 3. Pak je concentratie terug!

Deze oefening komt uit de Shiatsu (**) en duurt een paar minuutjes. Als je hem na de ademhalingsoefening doet heeft hij het meeste effect.

  • Pak de palm van je ene hand met tussen duim en middelvinger van je andere hand.
  • Knijp en masseer het gevoeligste punt precies in het centrum van je handpalm zo stevig als je aankunt. (De meridiaan die door punt loopt heet de Hartbeschermer.)
  • Houd de druk erop tot het punt minder pijn doet.
  • Haal ondertussen rustig adem door je neus naar je onderbuik.
  • Herhaal dit een paar keer, met beide handen.
  • Let op wat je voelt in je nek, schouders, en voorhoofd terwijl je deze oefening doet.

Wachten op een leven zonder spanning heeft geen zin!

Er is altijd wel ergens een reden om gespannen te zijn. Je kunt niet gaan wachten op een leven zonder spanning!  Deze oefeningen en denkwijzen helpen je om zelf bewust te ontspannen. Hoe meer je ze oefent, hoe gemakkelijker je ze inzet op die momenten dat je ze nodig hebt.

Wil je meer weten over angst bij jezelf en bij paarden? Doe mee met onze Angst de Baas introductieclinic van drie uur.

Klik hier voor informatie!

Tot ziens in Aalsmeer of bij jou op stal!

Josselien & Linda

(*) Als je geinteresseerd bent in ontspanningstechnieken, yoga, ademhaling en meer, kijk dan eens op de site van Katrin Brait (omgeving Arnhem)

(**) De ‘handoefening’ komt uit de Shiatsu, de Japanse energetische gezondheidsleer, en is ons uitgelegd door Shiatsutherapeut en Do-In trainer Tamara de Boer (omgeving Haarlem)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *